
Oleje silnikowe ze specyfikacją FORD WSS-M2C913-D
Specyfikacja FORD WSS-M2C913-D została wprowadzona w 2012 roku jako następca normy WSS-M2C913-C. Dotyczy olejów silnikowych klasy SAE 5W30 fuel economy, opracowanych dla szerokiej gamy silników Forda – zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych TDCi, w tym wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF). Oleje te były stosowane zarówno przy zalaniu fabrycznym, jak i w obsłudze serwisowej.
Podstawą dla specyfikacji FORD WSS‑M2C913‑D były normy ACEA A5/B5 oraz częściowo ACEA C2, a także API SL/CF, uzupełnione o dodatkowe wymagania Forda. W porównaniu z wcześniejszą wersją 913-C, oleje z normą FORD WSS-M2C913-D musiały charakteryzować się większą odpornością na utlenianie, lepszą stabilnością lepkości w wysokiej temperaturze oraz skuteczniejszą ochroną turbosprężarek. Istotnym wymogiem była również trwałość oleju w warunkach wydłużonych przebiegów między wymianami.
Dużym atutem specyfikacji WSS-M2C913-D była jej pełna kompatybilność wsteczna – oleje spełniające tę normę mogły być stosowane w silnikach wymagających wcześniejszych specyfikacji WSS-M2C913-A, WSS-M2C913-B i WSS-M2C913-C. Dzięki temu stanowiła ona uniwersalne rozwiązanie dla większości modeli Forda z początku drugiej dekady XXI wieku.
Choć specyfikacja FORD WSS-M2C913-D jest dziś formalnie nieaktualna, nadal pozostaje zaleceniem dla wielu silników Forda, w tym nowoczesnych jednostek 2.0 Bi-Turbo EcoBlue i 3.0 EcoBlue. W tych konstrukcjach producent – po okresie stosowania niskopopiołowych olejów C-klas (C1/C2) – powrócił do olejów klasy ACEA A5/B5 5W-30, charakteryzujących się wyższą zawartością dodatków przeciwzużyciowych i detergentów (tzw. „mid-SAPS”).
Powrót do tej klasy jakościowej nie był przypadkowy. Oleje A5/B5 oferują lepsze smarowanie w wysokich temperaturach i pod dużym obciążeniem, co ma kluczowe znaczenie dla trwałości układu korbowo-tłokowego oraz łożysk turbosprężarki w nowoczesnych dieslach Forda. Z kolei oleje C1/C2/C3, opracowane głównie z myślą o ochronie filtrów DPF w małych silnikach, mają niższą zawartość fosforu, cynku i popiołu siarczanowego, co w przypadku dużych silników EcoBlue, może prowadzić do przyspieszonego zużycia elementów rozrządu i łożysk.
Z tego względu aktualne instrukcje Forda (2022–2024) jednoznacznie wskazują oleje SAE 5W-30 o specyfikacji WSS-M2C913-D lub równoważnej, a nie oleje typu low-SAPS. Dotyczy to m.in. modeli Ford Ranger, Transit, Edge, w których stosowane są wspomniane jednostki 2.0 Bi-Turbo EcoBlue i 3.0 EcoBlue.
Specyfikacja WSS-M2C913-D pozostaje więc w pełni bezpiecznym, zalecanym i sprawdzonym wyborem – zarówno dla starszych silników TDCi, jak i nowszych EcoBlue o zwiększonej mocy i momencie obrotowym.
Oleje ze specyfikacjami FORD - dostępne w naszym sklepie:
- FORD WSS-M2C913-A
- FORD WSS-M2C913-B
- FORD WSS-M2C913-C
- FORD WSS-M2C913-D
- FORD WSS-M2C917-A
- FORD WSS-M2C925-A
- FORD WSS-M2C925-B
- FORD WSS-M2C929-A
- FORD WSS-M2C937-A
- FORD WSS-M2C945-A
- FORD WSS-M2C946-A
- FORD WSS-M2C946-B1
- FORD WSS-M2C947-A
- FORD WSS-M2C947-B1
- FORD WSS-M2C948-B
- FORD WSS-M2C950-A
- FORD WSS-M2C952-A1
- FORD WSS-M2C954-A1
- FORD WSS-M2C956-A1
- FORD WSS-M2C961-A1
- FORD WSS-M2C962-A1



