
Oleje silnikowe ze specyfikacją ACEA A5/B5
Specyfikacja ACEA A5/B5 została wprowadzona w 2004 roku. Jest bezpośrednią następczynią połączonych specyfikacji ACEA A5 i ACEA B5, które miały zastosowanie od 2002 r.
Norma ACEA A5/B5 (określana też jako KLASA JAKOŚCI ACEA A5/B5) została unowocześniona w 2016 roku wraz z prowadzeniem nowego zestawienia ACEA. W porównaniu do pierwotnej wersji tej specyfikacji, dodano nowe wymagania do jej spełnienia, m.in.:
- kompatybilność z większą ilością uszczelnień,
- testy związane z czystością komory spalania,
- testy związane z osadami i sadzami.
Anulowano m.in. wykonywanie testów zacierania i osadów wysokotemperaturowych.
Specyfikacja ACEA A5/B5 stosowana jest w olejach do wysokowydajnych silników benzynowych i niewysilonych silnikach Diesla, w samochodach osobowych i lekkich dostawczych. ACEA A5/B5 jest stosowana w aplikacjach, które wymagają zastosowania oleju o niskiej lepkości (HTHS poniżej 3,5 cP). W związku z tym, oleje takie należy stosować zgodnie z wymaganiami producenta pojazdu.
Specyfikacja ACEA A5/B5 najczęściej odpowiada olejom o klasie lepkości SAE 5W30, opartych na olejach bazowych grupy III (wg API). Nie jest często łączona z normami OEM. Odpowiada specyfikacji FORD WSS-M2C913-B i FORD WSS-M2C913-D.
Oleje ACEA A5/B5 - zakres wymaganych parametrów:
- wartość lepkości wysokotemperaturowej HTHS w 150°C [cP] - pomiędzy 2,5 - 3,5
- popiół siarczanowy [% wag] - ≥ 1,6
- odparowalność NOACK przy 250°C [%] - ≤ 13
- całkowita liczba zasadowa TBN [mgKOH/g] - ≥ 8,0
- klasa lepkości SAE - 5W30