Oleje ACEA C3
ACEA C3 to klasa jakości dla olejów silnikowych o niskiej zawartości popiołu siarczanowego, fosforu i siarki (low SAPS). Oleje ACEA C3 zaprojektowano do ochrony nowoczesnych silników z filtrami cząstek stałych (DPF) i systemami redukcji emisji spalin, zapewniając wysoka wydajność silnika i przedłużając jego żywotność.
Klikając w przyciski poniżej, przeczytasz więcej informacji na temat kasyfikacji ACEA C3 lub dobierzesz olej do swojego samochodu poprzez naszą wyszukiwarkę. Mozesz też zapytać nas o olej, chętnie pomożemy.
Poniżej oferta olejów silnikowych FUCHS z klasą ACEA C3.
Oleje silnikowe ze specyfikacją ACEA C3
Specyfikacja ACEA C3 stosowana jest w olejach najwyższej jakości i o średniej zawartości pierwiastków SAPS (popiołów siarczanowych [SA], fosforu [P], siarki [S]), dedykowanych do wysokowydajnych silników benzynowych i niewysilonych silników Diesla. Norma ta ma zastosowanie w samochodach osobowych i lekkich dostawczych. Oleje ACEA C3 mogą być stosowane w systemie wydłużonych okresów między wymianami - LongLife.
Norma ACEA C3 (określana też jako KLASA JAKOŚCI ACEA C3) opracowana jest dla olejów do silników, w których zastosowano zaawansowane układy oczyszczania spalin, m.in. filtry cząstek stałych DPF i katalizatory trójdrożne TWC. Ma ona na celu zwiększenie żywotności oraz trwałosci tych układów.
Oleje spełniające specyfikację ACEA C3 powinny być stosowane zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Klasyfikacja ACEA C3 została wprowadzona w 2004 roku. Wraz z wprowadzaniem nowych wytycznych przez ACEA, została ona unowocześniona w 2016 roku a natępnie w 2021. W porównaniu do pierwotnej wersji tej specyfikacji (z 2004r), dodano nowe wymagania do jej spełnienia, m.in.:
- Test CEC L-104-16 - test silnika z paliwem z zawartością biodiesla. Badana jest czystość tłoków i tworzenie się szlamu przy zastosowaniu paliwa biodiesel (ACEA 2016).
- Test CEC L-112 - kompatybilności oleju silnikowego z elastomerami użytymi w uszczelnieniu silnika (ACEA 2016).
- Test CEC L-109 - utleniania biodiesla, który laboratoryjnie sprawdza wpływ zastosowania paliwa typu biodiesel na olej silnikowy (ACEA 2016).
- Test CEC L-106 - dyspersji oleju silnikowego w średniej temperaturze w silnikach wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Badana jest wydajność oleju przez ocenę wzrostu lepkości w czasie gromadzenia się w nim sadzy (ACEA 2016).
- Testy CEC L-111-16 - związane z czystością tłoków i osadów w turbosprężarce (ACEA 2016).
- Test CEC L-117-20 - czystości tłoków i zaklejania pierścieni tłokowych silnika VW TDI (TDI3) (ACEA 2021).
- Test osadów CEC L-107-19 - obejmujący ocenę ilości i zachowania się osadów i szlamów we wnętrzu silnika. Dodatkowo ocena zaklejania pierścieni tłokowych (ACEA 2021).
- Test ASTM D8256 Sequence VH - wytwarzania osadów w benzynowych silnikach sekwencyjnych VH w niskich temperaturach przy lekkich warunkach pracy (ACEA 2021). Test ten stosowany jest też przy określaniu specyfikacji API SN i API SN PLUS,.
- Test ASTM D8350 Sequence IVB - wpływu oleju na ochronę łańcucha rozrządu i ogólnego zużycia silnika. Test ten jest też stosowany przy standaryzowania oleju do specyfikacji API SP oraz ILSAC GF-6A i GF-6B.
- Usunięto test zacierania i osadów wysokotemperaturowych (ACEA 2016).
Norma ACEA C3 najczęściej występuje w olejach, które spełniają m.in. specyfikacje OEM: