Oleje silnikowe ze specyfikacją ACEA C5
Specyfikacja ACEA C5 została ujęta w zestawieniu ACEA w 2016 roku i wprowadzona w 2017 roku. Jest następczynią specyfikacji ACEA A1/B1. W 2021 ACEA wprowadziła rozwinięcie specyfikacji ACEA C5 jako ACEA C6, zachowując parametry C5 wprowadzajac dodatkowe testy do certyfikacji ACEA C6.
Norma ACEA C5 (określana też jako KLASA JAKOŚCI ACEA C5) została opracowana dla silników zarówno benzynowych jak i Diesla, w których zastosowano nowoczesne układy oczyszczania spalin, takie jak: filtry cząstek stałych - DPF i katalizatory trójdrożna TWC. Oleje z normą ACEA C5 posiadają średnią zawartość popiołów SAPS, niską lepkość i mogą być stosowane w wydłużonych okresach między wymianami.
W ramach specyfikacji ACEA C5 określonej w 2021 roku włączono następujące testy olejów:
- Test CEC L-107-19 - obejmujący ocenę ilości i zachowania się osadów i szlamów we wnętrzu silnika. Dodatkowo ocena zaklejania pierścieni tłokowych.
- Test CEC L-117-20 - czystości tłoków i zaklejania pierścieni tłokowych silnika VW TDI (TDI3).
- Test ASTM D8256 Sequence VH - wytwarzania osadów w silnikach benzynowych w niskich i umiarkowanych temperaturach przy lekkich warunkach pracy. Test ten stosowany jest też przy określaniu specyfikacji API SN i API SN PLUS,.
- Test ASTM D8350 Sequence IVB - wpływu oleju na ochronę łańcucha rozrządu i ogólnego zużycia silnika. Test ten jest też stosowany przy standaryzowania oleju do specyfikacji API SP oraz ILSAC GF-6A i GF-6B.
Norma ACEA C5 najczęściej występuje w olejach, które spełniają m.in. specyfikacje OEM: