
Oleje silnikowe ze specyfikacją FORD WSS-M2C954-A1
Specyfikacja FORD WSS-M2C954-A1 została opracowana przez Ford Motor Company dla olejów w klasie lepkości SAE 0W-20, dedykowanych do nowoczesnych silników FORD, m.in. takich jak 1.0‑ i 1.5‑litrowe EcoBoost, a także 2.5‑litrowe jednostki Duratec Hybrid — stosowane m.in. w modelach Fiesta , Puma, Focus, Kuga oraz wybranych wersjach Transit/Torneo.
Norma WSS-M2C954-A1 została opracowana z myślą o silnikach Forda, w których stosuje się tzw. „belt-in-oil” – czyli paski rozrządu zanurzone i pracujące bezpośrednio w kąpieli olejowej. Tego typu rozwiązanie techniczne pozwala zmniejszyć tarcie i hałas oraz ograniczyć zużycie paliwa, ale jednocześnie stawia bardzo wysokie wymagania wobec samego oleju. Płyn smarujący musi nie tylko zachować stabilność lepkości i czystość w całym okresie eksploatacji, lecz także pozostawać chemicznie i mechanicznie kompatybilny z materiałem paska (zwykle specjalnymi elastomerami i włóknami wzmacniającymi).
W związku z tym Ford w ramach specyfikacji WSS-M2C954-A1 wprowadził rozszerzone testy laboratoryjne i praktyczne, które sprawdzają m.in.:
- odporność oleju na degradację i starzenie w kontakcie z paskiem,
- wpływ dodatków uszlachetniających (detergenty, dyspergatory, inhibitory utleniania, modyfikatory tarcia) na strukturę i trwałość paska,
- możliwość przenoszenia cząstek zużyciowych bez przyspieszania uszkodzenia paska,
- stabilność filmu olejowego przy niskich temperaturach rozruchu oraz w warunkach wysokiej temperatury i utleniania.
Spełnienie tych wymagań jest kluczowym elementem uzyskania opisywanej specyfikacji, ponieważ w przypadku oleju niespełniającego tej normy mogłoby dojść do przyspieszonego zużycia lub rozwarstwiania się paska rozrządu, a w konsekwencji do poważnej awarii silnika.
Niezależnie od badań zwiazanych z układem rozrządu oleje ze specyfikacją FORD WSS-M2C954-A1 przechodzą testy związane z ochroną przed zjawiskiem LSPI (Low‑Speed Pre‑Ignition - przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych).
Warto wiedzieć, że norma FORD WSS-M2C954-A1 jest kompatybilna wstecznie z normą FORD WSS-M2C948-B. Ford w instrukcjach obsługi podaje też, że w sytuacji awaryjnej dopuszcza się dolewkę oleju SAE 0W20 zgodnego z ACEA C6 (maksymalnie 0,5 litra pomiędzy przeglądami) zamiast oleju z WSS-M2C954-A1.
Oleje ze specyfikacjami FORD - dostępne w naszym sklepie:
- FORD WSS-M2C913-A
- FORD WSS-M2C913-B
- FORD WSS-M2C913-C
- FORD WSS-M2C913-D
- FORD WSS-M2C917-A
- FORD WSS-M2C925-A
- FORD WSS-M2C925-B
- FORD WSS-M2C929-A
- FORD WSS-M2C937-A
- FORD WSS-M2C945-A
- FORD WSS-M2C946-A
- FORD WSS-M2C946-B1
- FORD WSS-M2C947-A
- FORD WSS-M2C947-B1
- FORD WSS-M2C948-B
- FORD WSS-M2C950-A
- FORD WSS-M2C952-A1
- FORD WSS-M2C954-A1
- FORD WSS-M2C956-A1
- FORD WSS-M2C961-A1
- FORD WSS-M2C962-A1