
Oleje silnikowe ze specyfikacją dexos2
Specyfikacja GM / OPEL dexos2 została opracowana przez General Motors jako następca wcześniejszych norm GM-LL-A-025 (benzyna) i GM-LL-B-025 (diesel). Wprowadzona na rynek w 2009 roku, stała się podstawowym standardem dla olejów silnikowych stosowanych w samochodach Opel, Chevrolet, Saab, Cadillac i innych marek koncernu GM.
Norma dexos2 określa wymagania dotyczące niskopopiołowych olejów (Low SAPS), kompatybilnych z filtrami cząstek stałych DPF w silnikach wysokoprężnych oraz z katalizatorami TWC i filtrami GPF w silnikach benzynowych.
Specyfikacja dexos2 została zaprojektowana jako uniwersalny standard – wspólny dla silników Diesla i benzynowych. Jej celem było ujednolicenie jakości olejów w całej gamie pojazdów GM oraz zapewnienie maksymalnej ochrony silnika i niskiej emisji spalin, zgodnie z wymaganiami norm Euro 5 i Euro 6. Bazowa klasa lepkości dla dexos2 to SAE 5W-30, jednak norma dopuszcza także oleje SAE 5W40, które zapewniają zwiększoną odporność termiczną i lepszą ochronę przy dużym obciążeniu lub wysokiej temperaturze pracy silnika. Takie oleje są szczególnie polecane do pojazdów użytkowych, SUV-ów oraz jednostek wysokoprężnych o większej mocy.
Norma dexos2 opiera się na wymaganiach ACEA C3 i wymaga, aby oleje charakteryzowały się wysoką stabilnością lepkościową, niskim zużyciem oleju, odpornością na utlenianie oraz skuteczną ochroną turbosprężarki i układów oczyszczania spalin. Norma potwierdza również skuteczność w utrzymaniu czystości silnika i ograniczaniu powstawania osadów w komorze spalania.
WAŻNE
Norma dexos2 została zastapiona aktualnie:
- normą dla silników Diesla - OPEL OV 040 1547 - D30
- normą dla silników benzynowych - OPEL OV 040 1547 - G30
Oleje z normą OPEL dexos 2 charakteryzują sie poniższymi cechami:
- uniwersalny standard dla silników benzynowych i Diesla – kompatybilność z szeroką gamą jednostek GM,
- technologia Low SAPS – ochrona filtrów DPF i GPF przed zapychaniem,
- dopuszcza lepkości 5W-30 i 5W-40 – odpowiednio do normalnych i wysokotemperaturowych warunków pracy,
- wysoka odporność na utlenianie i stabilność lepkości – trwałość oleju przy długich przebiegach,
- redukcja tarcia i zużycia paliwa – poprawa efektywności energetycznej i niższa emisja CO₂,
- skuteczna ochrona turbosprężarki – niezawodność przy dużych obciążeniach,
- zgodność z normami emisji Euro 5 / Euro 6,
- wsteczna zgodność – może zastępować wcześniejsze normy GM-LL-A-025 i GM-LL-B-025.




