Oleje silnikowe ze specyfikacją GM dexos1 gen.3
Specyfikacja dexos1 gen.3 (3. generacji) została opracowana przez General Motors i wprowadzona na globalny rynek w roku 2021. Dedykowana jest wyłącznie do silników benzynowych, a szczególnie do jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) i turbodoładowanymi GDI/TDI, które pracują przy dużym obciążeniu temperaturowym, co ma znaczny wpływ na parametry oleju w silniku. Norma zastąpiła we wrześniu 2023 r. normę dexos1 Gen2, która przestała obowiązywać.
Oleje silnikowe z normą dexos1 gen. 3 są formułowane dla spełnienia szeregu zaostrzonych standardów wydajności. Oleje z tą normą, dla uzyskania certyfikacji, muszą przejść m.in. testy:
- Test silnika VID i VIE - oszczędność paliwa i utrzymanie oszczędności paliwa w miarę starzenia się oleju.
- Test LSPI (Lowspeed Pre-Ignition) / SPI (Stochastic Pre-Ignition), który określa bardzo rygorystyczne limity parametrów, które są istotne dla eliminowania zjawiska przedwczesnego zapłonu przy niskich prędkościach obrotowych.
- Test osadów w turbosprężarce - określający wpływ oleju na powstawanie osadów.
- Test utleniania GMOD - badający wydajność oleju w wysokich temperaturach pracy, sprawdzający wpływ utleniania na wydajność środka smarnego.
- Test GMA - bada odporność oleju na pienienie w czasie normalnej pracy silnika.
- Test MTM - sprawdza w sposób laboratoryjny ochronę przed zużyciem.
- Test antykorozyjny na kluczowych elementach silnika.
- Test zużycia łańcucha rozrządu badający ochronę łańcucha przed działaniem sadzy.
Oleje dexos1 gen.3 posiadają najczęściej lepkość wg SAE 0W20 lub SAE 5W30. Formułowane są na bazach olejowych wg API - Grupa II, III lub IV. Norma dexos1 gen.3 współistnieje najczęściej razem z takimi normami jak API SP, API SN PLUS i ILSAC GF-6A