
Oleje silnikowe ze specyfikacją GM dexos1 Gen 3
Specyfikacja dexos1 Gen 3 (3. generacji) została opracowana przez General Motors i wprowadzona na globalny rynek w roku 2021. Dedykowana jest wyłącznie do silników benzynowych, a szczególnie do jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa GDI i turbodoładowanymi TGDI, które pracują przy dużym obciążeniu temperaturowym, co ma znaczny wpływ na parametry oleju w silniku.
Norma zastąpiła we wrześniu 2023 r. normę dexos1 Gen2, która przestała obowiązywać.
Oleje silnikowe z normą dexos1 gen. 3 są formułowane dla spełnienia szeregu zaostrzonych standardów wydajności. Oleje z tą normą, dla uzyskania certyfikacji, muszą przejść m.in. testy:
- Test silnika VID i VIE - oszczędność paliwa i utrzymanie oszczędności paliwa w miarę starzenia się oleju.
- Test LSPI (Lowspeed Pre-Ignition) / SPI (Stochastic Pre-Ignition), który określa bardzo rygorystyczne limity parametrów, które są istotne dla eliminowania zjawiska przedwczesnego zapłonu przy niskich prędkościach obrotowych.
- Test osadów w turbosprężarce - określający wpływ oleju na powstawanie osadów.
- Test utleniania GMOD - badający wydajność oleju w wysokich temperaturach pracy, sprawdzający wpływ utleniania na wydajność środka smarnego.
- Test GMA - bada odporność oleju na pienienie w czasie normalnej pracy silnika.
- Test MTM - sprawdza w sposób laboratoryjny ochronę przed zużyciem.
- Test antykorozyjny na kluczowych elementach silnika.
- Test zużycia łańcucha rozrządu badający ochronę łańcucha przed działaniem sadzy.
Oleje dexos1 Gen 3 posiadają najczęściej lepkość wg SAE 0W20 lub SAE 5W30. Formułowane są na bazach olejowych wg API - Grupa II, III lub IV. Norma dexos1 Gen 3 współistnieje najczęściej razem z takimi normami jak API SP, API SN PLUS i ILSAC GF-6A
Oleje z normą dexos1 Gen 3 charakteryzują sie poniższymi cechami:
- przeznaczona do nowoczesnych silników benzynowych GDI i TGDI – zapewnia pełną ochronę w wysokich temperaturach,
- zaawansowana ochrona LSPI – eliminuje ryzyko przedwczesnego zapłonu i uszkodzeń silnika,
- wysoka stabilność lepkości i odporność na utlenianie – dłuższe interwały wymiany i niezmienne parametry,
- skuteczna ochrona turbosprężarki i łańcucha rozrządu – mniejsze zużycie kluczowych elementów,
- redukcja osadów i nagarów – czystszy silnik i większa sprawność układu GDI,
- technologia Fuel Economy – niższe tarcie, mniejsze spalanie i redukcja emisji CO₂,
- pełna zgodność wsteczna z dexos1 Gen2 – może być bezpiecznie stosowana w silnikach wymagających poprzedniej normy.




