Oleje silnikowe ze specyfikacją RENAULT RN17
Sepcyfikacja RENAULT RN17 została wprowadzona przez Renault w 2018 roku dla olejów midSAPS z lepkością SAE 5W30. Norma ta jest dedykowana dla silników benzynowych i wysokoprężnych, które spełniają wymagania EURO6. Norma RN 17 zastąpiła wcześniejsze normy RENAULT RN0700 i RENAULT RN0710. Norma upraszcza specyfikacje RENAULT dla olejów silnikowych i jest kompatybilna wstecz dla norm, które zastępuje. RN17 może być też stosowana w samochodach NISSAN.
Norma RENAULT RN17 jak większość nowych norm, stawia wysoką poprzeczkę ochronie środowiska i zmniejszeniu zużycia paliwa, co wpływa na mniejszą emisję CO2. Do jej certyfikacji wprowadzono nowe testy, które sprawdzają m.in.:
- utlenianie,
- czystość tłoka,
- ocenę ilości i zachowania się sadzy w silniku,
- ocenę ilości i zachowania się osadów w silniku,
- wpływ oleju na łańcuch rozrządu, co ma znaczenie szczególnie w silnikach Diesla.
Biorąc pod uwagę, iż specyfikacja RENAULT RN17 jest stosowana w silnikach TGDI, które są dość mocno obciążane, szczególnie temperaturowo, specyfikacja RN 17 ujmuje konieczność zwiększenia wydajności oleju, aby w tych silnikach można było uwzględniać wydłużone interwały wymiany oleju (LongLife).
Norma RENAULT RN17 nie jest tożsama z normą RENAULT RN17 FE, która wymaga lepkości SAE 0W20. Specyfikacji RENAULT RN17 nie należy stosować, gdy wymagana jest specyfikacja RENAULT RN0720. Nie należy jej też stosować w silnikach RS i ALPINE, do których zalecana jest specyfikacja RENAULT RN17 RSA.
.