
Oleje silnikowe ze specyfikacją GM / OPEL dexos1 gen.2
Specyfikacja dexos1 Gen2 (2.generacji) ostała opracowana przez General Motors w 2016 roku jako rozwinięcie wcześniejszej normy dexos1.
Zaprojektowano ją wyłącznie dla silników benzynowych, w szczególności nowoczesnych jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) i turbodoładowaniem (TGDI), które pracują w warunkach wysokiego obciążenia cieplnego i mechanicznego.
Oleje silnikowe z normą dexos1 Gen2 są formułowane dla spełnienia szeregu zaostrzonych standardów wydajności. Oleje z tą normą, dla uzyskania certyfikacji, muszą przejść m.innymi testy:
- Test LSPI (Lowspeed Pre-Ignition) / SPI (Stochastic Pre-Ignition), który określa bardzo rygorystyczne limity parametrów, które są istotne dla eliminowania zjawiska przedwczesnego zapłonu przy niskich prędkościach obrotowych.
- Nowy test zużycia paliwa (NEDC - New European Driving Cycle) - wykonywany przez fakt, że wymagania stawiane normie dexos1 gen.2 kładą szczególny nacisk na oszczędności paliwa. Test wykonywany jest w warunkach drogowych i na hamowni podwoziowej, sprawdzając wartości zużycia paliwa i emisji CO2.
- Test osadów w turbosprężarce - określający wpływ oleju na powstawanie osadów.
- Test utleniania GMOD - badający wydajność oleju w wysokich temperaturach pracy, sprawdzający wpływ utleniania na wydajność środka smarnego.
Oleje dexos1 gen.2 posiadają najczęściej lepkość wg SAE 0W20 lub SAE 5W30. Formułowane są na bazach olejowych w.g. API - Grupa II, III lub IV. Norma dexos1 gen.2 współistnieje najczęściej razem z takimi normami jak API SN, API SN PLUS i ILSAC GF-5
Wraz z przejęciem marki Opel / Vauxhall przez koncern Stellantis, norma dexos1 Gen2 została zastąpiona przez OPEL OV 040 1547-A20, która zachowuje identyczne założenia techniczne w zakresie ochrony przed LSPI, oszczędności paliwa i niskiej lepkości 0W-20. Norma OV 040 1547-A20 bazuje na bardzo podobnych parametrach technicznych co dexos1 Gen2, lecz jej proces certyfikacji i testowania jest realizowany przez producentów Opel / Vauxhall i uwzględnia najnowsze europejskie wymagania środowiskowe oraz specyfikę silników po zmianie właścicielskiej.
W praktyce większość wysokiej klasy olejów spełniających dexos1 Gen 2 spełnia również wymogi OV 040 1547-A20 – jednak przed zastosowaniem należy to potwierdzić w aktualnych zalecaniach serwisowych lub dobrać olej z naszą WYSZUKIWARKA OLEJÓW.
WAŻNE
W 2021 roku General Motors wprowadził nową normę dexos1 Gen3, która jest wstecznie kompatybilna z dexos1 Gen2 i dodatkowo wzmacnia ochronę przed utlenianiem, osadami i zużyciem turbo. Olej spełniający Gen3 może być bezpiecznie stosowany w silnikach wymagających dexos1 Gen2, dlatego w miejsce normy dexos1 Gen 2 proponujemy oleje z normą dexos1 Gen 3.




