Oleje silnikowe z klasą jakości API SP
Specyfikacja API SP została zatwierdzona i wprowadzona na rynek przez American Petroleum Institute w maju 2020 roku. Jest to norma dla olejów do silników benzynowych przewyższająca wymagania specyfikacji API SN i API SN PLUS. Równolegle z API SP, Instytut ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee) opracował dwie normy ILSAC GF-6A i ILSAC GF-6B, które uzupełniają normę API SP.
Norma API SP razem z ILSAC GF-6A i GF-6B stanowią najnowszy standard wymagań dla olejów silnikowych spełniających potrzeby silników w nowoczesnych pojazdach. Stawiają one na maksymalizację wydajności pracy jednostki napędowej przy jednoczesnej ekstremalnej ochronie kluczowych elementów silnika. API SP posiada 7 dodatkowych testów ponad poprzednie standardy, Określają one m.in.:
- łagodzenie, a w zasadzie zapobieganie skutkom zjawiska LSPI - przedwczesnego zapłonu przy niskiej prędkości obrotowej, które występuje szczególnie w silnikach TGDI,
- zużycie łańcucha rozrządu - szczególnie zużycie ścierne i jego wydłużenie,
- ogólne zużycie elementów silnika - z naciskiem na układ korbowo tłokowy i zaworowy,
- ochrona wnętrza silnika przed korozją,
- stabilność oksydacyjna,
- ochrona przed osadami i lakami - szczególnie w silnikach z systemem START-STOP.
Specyfikacja API SP nie uwzględnia w swoich wymaganiach parametrów związanych z oszczędnością paliwa. Jest to zawarte w najnowszych normach ILSAC GF-6A i GF-6B, które występują praktycznie łącznie z API SP uzupełniając się wzajemnie.
Norma API SP jest kompatybilna wstecz dla norm API SM, API SN i API SN-PLUS.
Oleje API SP - zakres wymaganych parametrów:
- lepkość wysokotemperaturowa HTHS [cP] ≥ 2,6
- zawartość fosforu [%] pomiędzy 0,06 a 0,08
- zawartość siarki [%] ≤ 0,5