Oleje silnikowe ze specyfikacją ACEA A3/B4
Specyfikacja ACEA A3/B4 została wprowadzona w 2004 roku. Jest bezpośrednią następczynią połączonych specyfikacji ACEA A3 i ACEA B4, które miały zastosowanie odpowiednio od 1996 i 1998r.
Norma ACEA A3/B4 (określana też jako KLASA JAKOŚCI ACEA A3/B4) została unowocześniona w 2016 roku wraz z wprowadzeniem nowego zestawienia ACEA. W porównaniu do pierwotnej wersji tej specyfikacji, dodano nowe wymagania do jej spełnienia, m.in.:
- kompatybilność z większą ilością uszczelnień,
- testy związane z czystością komory spalania,
- testy związane z osadami i sadzami,
- testy związane z utlenianiem oleju dla biodiesla
Anulowano m.in. wykonywanie testów zacierania i osadów wysokotemperaturowych.
Specyfikacja ACEA A3/B4 stosowana jest w olejach do wysokowydajnych silników benzynowych i niewysilonych Diesla, w samochodach osobowych i lekkich dostawczych. ACEA A3/B3 jest często stosowana przez producentów jako odnośnik dla specyfikacji OEM, np:
- Dla klasy lepkości 5W30 - formuowanej na olejach bazowych grupy III (wg API):
- MERCEDES MB 229.3
- MERCEDES MB 229.5
- VW 502 00
- VW 505 00
- BMW Longlife 01
- RENAULT RN0700/710
- Dla klasy lepkości 5W40 - formuowanej na olejach bazowych grupy III (wg API):
- MERCEDES MB 229.3
- MERCEDES MB 229.5
- VW 502 00
- VW 505 00
- BMW Longlife 01
- RENAULT RN0700/710
- PROSCHE A40
- PSA B71 2296
- Dla klasy lepkości 10W40 - formuowanej na olejach bazowych grupy I, II lub III (wg API):