Oleje przekładniowe SAE 75W80
Oleje SAE 75W-80 to syntetyczne oleje przekładniowe zapewniające płynną zmianę biegów, szybką ochronę synchronizatorów i stabilną pracę skrzyni w każdych warunkach. Jedna z najpopularniejszych lepkości w nowoczesnych skrzyniach manualnych.
Klikając w przyciski poniżej, przeczytasz więcej informacji na temat olejów do skrzyń biegów z lepkością SAE 75W80 lub dobierzesz olej do swojego samochodu poprzez naszą wyszukiwarkę. Możesz też zapytać nas o olej, chętnie pomożemy.
Poniżej oferta olejów przekładniowych FUCHS z klasą lepkości SAE 75W80 do samochodów osobowych i dostawczych.

Oleje przekładniowe z klasą lepkości SAE 75W80 - do samochodów osobowych i dostawczych
Oleje przekładniowe o lepkości SAE 75W-80 należą do najczęściej stosowanych olejów do manualnych skrzyń biegów w samochodach osobowych i dostawczych. To nowoczesne, niskolepkościowe oleje, które zapewniają płynną pracę skrzyni, szybkie smarowanie synchronizatorów po rozruchu oraz stabilną ochronę przekładni w szerokim zakresie temperatur.
Większość olejów 75W80 powstaje na syntetycznych bazach olejowych, dzięki czemu wyróżnia się wysoką odpornością na utlenianie, bardzo dobrą stabilnością lepkościową oraz odpornością na ścinanie.
Lepkość 75W-80 pojawiła się jako następca starszych formulacji olejów 80W-90 i 75W-90, które były zbyt "gęste" dla nowoczesnych skrzyń zsynchronizowanych. W latach 90. i 2000. wielu producentów zaczęło wymagać olejów o:
- niższej lepkości zimowej,
- lepszej pracy synchronizatorów,
- niższych oporach i oszczędności paliwa.
W efekcie 75W80 stało się standardem w skrzyniach PSA, Renault, Fiat, Opel, Ford, VW i wielu innych.
Dziś jest to jedna z najbardziej rozpowszechnionych lepkości MTF w Europie, choć obecnie jest mocno wypierana przez lepkość SAE 75W.
Co oznacza lepkość SAE 75W-80?
Norma SAE J306 definiuje wymagania niskotemperaturowe („W”) i wysokotemperaturowe.
- 75W – zachowanie w niskich temperaturach
- „75W” oznacza, że olej zachowuje płynność w warunkach zimowych. Formalnie lepkość graniczna MRV przy –40°C musi mieścić się ≤ 150 000 cP. Dzięki temu olej szybko dociera do synchronizatorów i łożysk tuż po uruchomieniu pojazdu, minimalizując zużycie na zimno.
- 80 – lepkość w temperaturze pracy
- Liczba „80” określa lepkość kinematyczną w temperaturze 100°C — według SAE J306 musi ona wynosić 7,0–11,0 mm²/s. Typowe oleje 75W-80 mają wartości ok. 8,5–10,5 mm²/s, co zapewnia:
- stabilny film olejowy,
- niskie opory pracy,
- płynną zmianę biegów w wysokiej temperaturze.
- Liczba „80” określa lepkość kinematyczną w temperaturze 100°C — według SAE J306 musi ona wynosić 7,0–11,0 mm²/s. Typowe oleje 75W-80 mają wartości ok. 8,5–10,5 mm²/s, co zapewnia:
Właściwości olejów SAE 75W80
Oleje klasy SAE 75W-80 charakteryzują się:
- bardzo dobrą płynnością przy rozruchu,
- stabilną lepkością w wysokiej temperaturze,
- skuteczną ochroną synchronizatorów mosiężnych,
- cichą pracą i precyzyjną zmianą biegów,
- odpornością na ścinanie,
- wysoką stabilnością oksydacyjną,
- niższymi oporami pracy niż klasy 75W-90 i 80W-90.
Wersje FE (Fuel Economy) dodatkowo obniżają opory przekładni, poprawiając efektywność paliwową pojazdu.
Parametry techniczne olejów SAE 75W80
Wartości typowe dla lepkości SAE 75W80 zgodnie z SAE J306:
- Lepkość kinematyczna w 40°C: ok. 35-60 mm²
- Lepkość kinematyczna w 100°C: ok. 8,5-10,5 mm²/s
- Indeks lepkości: zwykle 150-190
- Temperatura płynięcia: ok. -45°C do -55°C
- Klasy API: głównie GL-4 lub GL-4+, rzadziej GL-5



