Oleje silnikowe ze specyfikacjąVW 505 00 / 505 01
Specyfikacja VW 505 00 / 505 01 została opracowana przez VAG dla najwyższej jakości wielosezonowych olejów do lekkich silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oleje te można stosować zarówno w silnikach posiadających pompowtryskiwacze jak i w tych, w których ich nie zastosowano. Norma ta jest wynikiem unifikacji norm dla olejów silnikowych VW i jest połączeniem specyfikacji VW 505 00 i VW 505 01. Wspomniane normy są nadal stosowane dla starszych formulacji olejów, które mogły mieć zastosowanie wyłącznie dla jednej z tych norm.
Norma VW 505 00 / 505 01 jako połączenie dwóch specyfikacji z których:
VW 505 00 - to specyfikacja opracowana dla starszych silników Diesla typu TD i TDI (z turbodoładowaniem i bez). Zalecana jest do większości silników bez pompowtryskiwaczy, montowanych przed 2004 rokiem. Specyfikacja ta nie stawia na obniżenie popiołów, gdyż przewidywała jedynie zastosowanie w pojeździe układu katalizatorów, a nie systemów oczyszczania spalin np. typu DPF.
VW 505 01 - została wprowadzona w 2000 roku i sformułowana dla silników wysokoprężnych VW, w których w układzie wtrysku paliwa zastosowano pompowtryskiwacze. Skład oleju zapewnia bezawaryjną pracę układu pompowtryskiwacza na styku z wałkiem rozrządu, co jest najbardziej newralgicznym elementem układu.
Specyfikacja VW 505 00/501 00 występuje najczęściej wspólnie z normami innych producentów samochodów:
Oleje VW 505 00/505 01- zakres wymaganych parametrów:
- wartość lepkości wysokotemperaturowej HTHS w 150°C [cP] - ≥ 3,5
- popiół siarczanowy [% wag] - ≤ 0,8
- odparowalność NOACK przy 250°C [%] - < 13
- całkowita liczba zasadowa TBN [mgKOH/g] - ≥ 7,0
- formułowane są z mieszanin olejów bazowych grupy III wg API
- spełniają wymagania dla specyfikacji ACEA C3
- klasa lepkości SAE - 5W30, 5W40