Oleje silnikowe z lepkością SAE 5W40
Oleje silnikowe 5W40 to uniwersalne oleje wielosezonowe, posiadające podwyższoną odporność na działanie wysokich temperatur. W warunkach zimowych powinny zagwarantować rozruch w temperaturach do -35°C. Olej silnikowy SAE 5W40, w zależności od użytej bazy olejowej, może być zakwalifikowany jako olej pełnosyntetyczny (full syntetic) lub syntetyczny. Najpopularniejsze oleje o lepkości 5W40, klasyfikowane jako syntetyczne, to najczęściej mieszanina baz syntetycznych i hydrokrakowanych.
Właściwości olejów SAE 5W-40 uzależnione są od zastosowanych dodatków. To one decydują o konkretnych zastosowaniach oleju i spełnieniu konkretnych norm silników, w których mogą mieć zastosowanie. Dla przykładu oleje o lepkości 5W40 jeśli spełniają normę VW 505.01 mogą, a nawet powinny być stosowane w silnikach grupy VAG z pompowtryskiwaczami (gdy w konkretnym zastosowaniu nie jest wymagany olej o innej lepkości). Podobnie, gdy olej 5W40 spełnia wymagania ACEA C3, może mieć zastosowanie w samochodach z filtrami cząstek stałych np. DPF.
Koncern FUCHS ma w swojej ofercie szeroką gamę olejów silnikowych 5W40. Są to zarówno oleje pełnosyntetyczne, jak i syntetyki, dedykowane do wielu marek i spełniające wiele specyfikacji oraz dopuszczeń.
W zależności od rodzaju, oleje FUCHS o lepkości 5W40, mogą być stosowane: w silnikach benzynowych i Diesla, a także w silnikach zasilanych gazem LPG i CNG. Jeśli posiadają takie właściwości, to są eksploatowane z normalnymi przebiegami między wymianami lub w systemie wydłużonych wymian - longlife. Odpowiednie pakiety dodatków pozwalają niektórym olejom 5W40 na zastosowanie ich w silnikach z systemami START-STOP.
Oleje 5W40 - zakres wymaganych parametrów:
- Lepkość kinematyczna w temp 100°C [mm2/s]: od 3,8 do 16,3
- Minimalna lepkość dynamiczna przy temp. -35°C [cP]: 6600
- Minimalna temperatura, w której olej zapewnia bezpieczny rozruch silnika [°C]: -35
- Lepkość wysokotemperaturowa HTHS w temp. 150°C [cP]: min. 3,5