Oleje silnikowe ze specyfikacją ACEA
ACEA to skrót francuskiej nazwy Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles, oznaczajacej po polsku Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów. Jest to organizacja skupiająca 15 producentów samochodów, opracowująca specyfikacje olejów silnikowych do samochodów osobowych i ciężarowych w oparciu o najsurowsze europejskie standardy.
Specyfikacja ACEA odzwierciedla wymagania europejskich producentów samochodów w zakresie parametrów olejów silnikowych tj. zapewnia, że wszystkie oleje z tą specyfikacją spełniają wymagania dla określonych silników oraz posiadają conajmniej minimalne wymagania dla konkretnej specyfikacji.
Klasyfikacja ACEA jest podzielona na klasy A, B, C i E oznaczające:
- klasa A - dotyczy wymagań dla silników benzynowych w samochodach osobowych,
- klasa B - dotyczy wymagań dla silników wysokoprężnych (Diesla) w samochodach osobowych i dostawczych,
- klasa C - dotyczy pojazdów wyposażonych w nowoczesne układy oczyszczania spalin (m.in. filtry cząstek stałych), które wymagają specjalnych olejów silnikowych. W zależności od dopuszcalnej zawartości popiołu siarczanowego, fosforu i siarki, dzieli się je na Low SAPS i Mid SAPS.
- klasa E - dotyczy wymagań dla silników wysokoprężnych w samochodach ciężarowych.
Każda klasa ACEA ma przypisaną kategorię liczbową (np. A1). Kategorie określają szczegółowe wymagania dla różnych silników. Wszystkie wymagania i parametry zebrane są w dokumencie określajacym szczegóły dla poszczególnych specyfikacji. Początkowo klasy ACEA były podawane osobno dla silników benzynowych i Diesla. Gdy wprowadzono klasy C, klasy A i B połączono w jedną klasę dla silników benzynowych i lekkich silników wysokoprężnych.
Ostatni wydany dokument tego typu miał miejsce 30. kwietnia. 2021 - ACEA 2021 . Wszystkie oleje, które deklarują spełnianie aktualnej specyfikacji ACEA, od maja 2022 roku, muszą spełniać wszystkie jej wymagania.
Poprzednie wydanie wymagań ACEA dla olejów to:
- 01. grudnia. 2016 - ACEA 2016
- 14. grudnia. 2012 - ACEA 2012
- 22. grudnia. 2010 - ACEA 2010
- 22. grudnia. 2008 - ACEA 2008
- 01. lutego. 2007 - ACEA 2007
- 01. listopada. 2004 - ACEA 2004
W najnowszych wytycznych ACEA 2021 wprowadzono dwie nowe specyfikacje:
- ACEA C6 - jako ulepszenie specyfikacji ACEA C5 - wprowadzając nowe testy wydajnościowe min.: LSPI, zużycia łańcucha rozrządu i osadów w turbosprężarce. Szczególny nacisk w tej specyfikacji połozono na poprawę oszczędności paliwa.
- ACEA A7/B7 - jako ulepszenie ACEA A5/B5 z dodatkowymi testami, takimi jak w ACEA C6. Specyfikacja ta ukierunkowana jest na poprawę czystości, a tym samym trwałosci w turbosprężarkach, ponieważ zastosowanie ich w nowoczesnych silnikach jest prawie powszechne.
W wytycznych z 2021 roku wycofano następujące specyfikacje:
- ACEA A3/B3 - zamiast niej bedzie zalecana ACEA A3/B4
- ACEA C1 - wycofana, ponieważ określana była tylko przez jednego producenta OEM.