Oleje przekładniowe SAE 75W
Oleje SAE 75W to nowoczesne, niskolepkościowe oleje przekładniowe zapewniające płynną zmianę biegów, szybkie smarowanie skrzyni w niskich temperaturach i skuteczną ochronę synchronizatorów oraz kół zębatych. Jedna z najpopularniejszych lepkości stosowanych w europejskich skrzyniach manualnych.
Klikając w przyciski poniżej, przeczytasz więcej informacji na temat olejów silnikowych z lepkością SAE 75W lub dobierzesz olej do swojego samochodu poprzez naszą wyszukiwarkę. Możesz też zapytać nas o olej, chętnie pomożemy.
Poniżej oferta olejów przekładniowych FUCHS z klasą lepkości SAE 75W do samochodów osobowych i dostawczych.

Oleje przekładniowe z klasą lepkości SAE 75W - do samochodów osobowych i dostawczych
Oleje przekładniowe o lepkości SAE 75W zostały opracowane z myślą o nowoczesnych skrzyniach manualnych i zautomatyzowanych, które wymagają bardzo dobrej płynności w niskich temperaturach, płynnej zmiany biegów oraz skutecznej ochrony synchronizatorów, kół zębatych i łożysk.
To jedna z najczęściej stosowanych lepkości w skrzyniach manualnych pojazdów osobowych i dostawczych w Europie.
W przeszłości w skrzyniach biegów dominowały gęstsze oleje, takie jak 80W, 85W czy 80W-90, które zapewniały dobrą ochronę, lecz były mało efektywne podczas zimnego rozruchu i generowały większe opory wewnętrzne. Wraz z rozwojem nowoczesnych, precyzyjnych skrzyń zsynchronizowanych oraz rosnącymi wymaganiami dotyczącymi emisji CO₂ i komfortu jazdy, producenci zaczęli stosować oleje o niższej lepkości.
Tak powstała lepkość SAE 75W, która stała się naturalnym następcą starszych olejów i dziś występuje w wielu normach OEM, m.in. VW/Audi, BMW, Mercedes-Benz, Ford, Opel/Stellantis, Renault oraz PSA. W ostatnich latach lepkość 75W w wielu aplikacjach zastąpiła lepkość SAE 75W80.
Czym jest oznaczenie 75W - single grade?
Olej 75W (bez drugiej liczby) spełnia wyłącznie wymagania lepkości zimowej („W”), natomiast górna lepkość jest określona parametrami technicznymi, a nie dodatkową klasą (np. 80/85/90). Takie oleje są stosowane w nowoczesnych skrzyniach o bardzo niskich oporach i wysokiej precyzji, często w wariantach MTF Ultra Low Viscosity.
Olej przekładniowy 75W single grade charakteryzuje się bardzo niską lepkością przy niskich temperaturach, co pozwala na szybkie rozruchy i minimalne straty na tarcie, jednocześnie nie jest tak rzadki jak olej do automatycznych skrzyń biegów ATF. Dzięki temu olej taki jest często stosowany w skrzyniach nastawionych na maksymalną efektywność paliwową, np. w nowoczesnych skrzyniach manualnych i DSG.
W praktyce, olej 75W single grade oferuje kompromis między bardzo niską lepkością (jak w ATF) a wystarczającą grubością filmu olejowego do skrzyni manualnej, co pozwala na osiągnięcie wysokiej ekonomii paliwa przy jednoczesnym zabezpieczeniu przekładni przed zużyciem.
Właściwości olejów SAE 75W
Oleje klasy SAE 75W zapewniają:
- bardzo dobrą płynność w niskich temperaturach,
- stabilność lepkości przy wysokim obciążeniu,
- mniejsze opory pracy skrzyni biegów,
- wysoką odporność na ścinanie,
- ochronę synchronizatorów (GL-4 / GL-4+),
- odporność na pienienie i wysoką temperaturę,
- płynniejszą zmianę biegów w każdych warunkach.
Parametry techniczne olejów SAE 75W
Wartości typowe dla lepkości SAE 75W zgodnie z SAE J306:
- Lepkość kinematyczna w 40°C: ok. 30-50 mm²
- Lepkość kinematyczna w 100°C: ok. 5,5-9,0 mm²/s
- Lepkość dynamiczna MRV (-40°C): ≤ 150 000 cP
- Indeks lepkości: zwykle 140-180
- Temperatura płynięcia: ok. -45°C do -55°C
- Klasy API: głównie GL-4 lub GL-4+, rzadziej GL-5 (w konstrukcjach wymagających większej ochrony przekładni hipoidalnych)



