Oleje przekładniowe SAE 75W90
Oleje SAE 75W-90 to oleje przekładniowe do skrzyń, mostów i mechanizmów różnicowych. Olej 75W90 zapewnia wysoką odporność, stabilną pracę i trwałą ochronę przekładni.
Klikając w przyciski poniżej, przeczytasz więcej informacji na temat olejów silnikowych z lepkością SAE 75W90 lub dobierzesz olej do swojego samochodu poprzez naszą wyszukiwarkę. Możesz też zapytać nas o olej, chętnie pomożemy.
Poniżej oferta olejów przekładniowych FUCHS z klasą lepkości SAE 75W90 do samochodów osobowych i dostawczych.

Oleje przekładniowe z klasą lepkości SAE 75W90 - do samochodów osobowych i dostawczych
Oleje przekładniowe SAE 75W-90 to jedne z najczęściej stosowanych olejów przekładniowych w samochodach osobowych, dostawczych oraz terenowych. Łączą bardzo dobrą płynność w niskich temperaturach (klasa 75W) z wysoką odporn0 ością na obciążenia i temperaturę w pracy (klasa 90).
Dzięki temu olej 75W90 zapewnia płynną pracę przekładni, stabilny film olejowy w wysokiej temperaturze oraz doskonałą ochronę kół zębatych i łożysk w warunkach dużych obciążeń.
Lepkość SAE 75W-90 pojawiła się wraz z rozwojem nowoczesnych, w tym syntetycznych, baz olejowych, które umożliwiły stworzenie oleju o bardzo dobrej płynności w niskich temperaturach i jednocześnie wysokiej odporności na obciążenia podczas pracy przekładni. Dzięki temu oleje 75W90 zaczęły stopniowo zastępować starsze klasy lepkości 80W-90 i 85W-90, oferując wyższą stabilność i trwałość w przekładniach pracujących pod dużym naciskiem.
Warto jednak podkreślić, że zastosowanie nowoczesnych, syntetycznych baz nie oznacza automatycznie, iż olej 75W90 jest w pełni syntetyczny — w praktyce producenci stosują różne mieszanki baz: syntetycznych, krakowanych (HC) oraz mineralnych, zależnie od wymagań klasy API i przeznaczenia produktu
Z czasem 75W90 stało się standardową lepkością w wielu mostach, mechanizmach różnicowych oraz wybranych skrzyniach manualnych. Obecnie jest to jedna z częściej stosowanych lepkości przekładniowych na rynku, choć w nowoczesnych skrzyniach manualnych coraz częściej ustępuje miejsca lżejszym olejom 75W-80 i 75W.
Co oznacza lepkość SAE 75W90?
Norma SAE J306 definiuje dla lepkości 75W90 wymagania niskotemperaturowe („W”) i wysokotemperaturowe.
- 75W – zachowanie w niskich temperaturach
- „75W” oznacza, że olej zachowuje płynność w warunkach zimowych. Formalnie lepkość graniczna MRV przy –40°C musi mieścić się ≤ 150 000 cP. Dzięki temu olej szybko dociera do synchronizatorów i łożysk tuż po uruchomieniu pojazdu, minimalizując zużycie na zimno.
- 90 – określa lepkość oleju w temperaturze pracy (100°C).
- Aby spełnić tę klasę, lepkość kinematyczna oleju musi mieścić się w przedziale 13,5–24,0 mm²/s.
- Zapewnia to:
- stabilny film olejowy chroniący koła zębate pod dużym obciążeniem,
- odporność na wysoką temperaturę i ścinanie,
- możliwość stosowania w mostach, dyferencjałach i skrzyniach pracujących w ciężkich warunkach.
Zastosowania olejów 75W90
75W90 API GL-4
- do manualnych skrzyń biegów,
- bezpieczny dla synchronizatorów mosiężnych.
75W90 API GL-4+
- wzmocniona wersja GL-4,
- stosowana w skrzyniach pracujących pod wyższym obciążeniem.
75W90 API GL-5
- do mostów, dyferencjałów, przekładni hipoidalnych,
- wysoka zawartość dodatków EP,
- nie do skrzyń zsynchronizowanych, chyba że producent dopuszcza.
75W90 LS (Limited Slip)
- do mechanizmów różnicowych o ograniczonym poślizgu,
- eliminuje drgania i szarpanie („chatter”).
Właściwości olejów SAE 75W90
Olej SAE 75W90 zapewnia:
- bardzo dobrą płynność w niskiej temperaturze,
- wysoką odporność na naciski i obciążenia (szczególnie dla API GL-5),
- stabilny film olejowy w wysokiej temperaturze,
- ochronę przekładni hipoidalnych,
- cichszą i płynniejszą pracę przekładni,
- wysoką stabilność oksydacyjną i odporność na ścinanie.
Parametry techniczne olejów SAE 75W90
Wartości typowe dla lepkości SAE 75W90 zgodnie z SAE J306:
- Lepkość kinematyczna w 40°C: ok. 70-110 mm²
- Lepkość kinematyczna w 100°C: ok. 13,5-16,3 mm²/s
- Indeks lepkości: zwykle 140-190
- Temperatura płynięcia: ok. -40°C do -45°C
- Klasy API: głównie GL-4 lub GL-4+, rzadziej GL-5 (w konstrukcjach wymagających większej ochrony przekładni hipoidalnych)



